덕흥리벽화고분 德興里壁畵古墳

고구려 고분벽화 3D 가상전시관

덕흥리벽화고분 홍보영상

  • 언어 : Korean
  • 제목 : 삶을 뛰어넘는 상상의 세상
  • 제작년도 : 2010
  • 다운로드 : HD Download(한국어)

"삶을 뛰어넘는 상상의 세상 - 덕흥리 벽화고분"

한반도 5천년 역사 중 가장 강성한 힘과 넓은 영토를 지녔던 고구려는 그 위상에 걸맞는 화려하고도 수준높은 문화유산으로 오늘날 세계적 이목을 집중시키고 있다. 그 중에서도 고구려의 고분벽화는 유네스코 세계문화유산으로 공식 등재된 귀중한 역사 자료다. 현재까지 발견된 120기에 가까운 고구려 고분벽화는 당시의 생활상 뿐 아니라 정치, 사회 그리고 내세관까지 알려준다. 특히 1976년 발견된 덕흥리 벽화고분은 생생한 벽화상태와 다양한 화면구성 그리고 많은 분량의 먹글씨로 인해 국내외의 주목을 받는 벽화무덤이다.

평안남도 남포시 강서구역 덕흥리에 위치한 덕흥리 벽화고분은 이실분, 즉 두 칸 무덤으로 무덤 안으로 들어가는 길인 연도와 앞칸, 앞칸과 널방을 연결하는 짧은 통로, 그리고 관을 안치하는 널방으로 구성되었다. 앞칸의 천장은 기본적으로 높은 궁륭형태로 궁륭의 윗부분은 평행고임식으로 마무리 되었다. 무덤의 앞칸에는 무덤주인인 진의 초상화와 정사도, 유주 13군의 태수 배례도, 행렬도, 막부관리도 등이 있는데 이 가운데 가장 중요한 것은 북벽에 그려진 진의 초상화다. 주인의 초상화는 북벽 입구의 왼쪽에 있으며 입구 오른쪽에는 정사도가 그려져 있다. 입구 위에는 긴 먹글씨가 쓰여져 있는데 이 먹글씨에 의해 그가 유주자사라는 관직을 역임했음을 알 수 있다. 동벽에는 네줄로 도열하여 행진하는 긴 출행도가 그려져 있다. 왼쪽으로 행진하는 모습으로 인물들이 중첩되지 않고 여유있게 묘사되어 행렬의 모습을 일목요연하게 볼 수 있다. 행렬의 중심 대열에는 수레를 탄 주인공 부부가 보이며, 좌우 상하로 문관, 무관, 기마대열이 있고, 이 대열의 위 아래로 갑옷입은 말을 탄 개마무사들이 이들을 호위하면서 행진하고 있다.

서벽에는 무덤주인을 향해 이단으로 늘어서서 예를 올리고 있는 13군 태수의 모습이 묘사되어 주인의 관직생활 모습을 상상해 볼 수 있다. 앞칸의 남벽에 묘사된 유주 각 부서 관리인들의 모습은 13군 태수보다 자유로운 분위기로 표현되었다. 앞칸과 널방을 연결하는 통로의 서벽에는 묘주행차도가 묘사되어 있다. 통로의 동벽에는 부인이 행차하는 모습이 보이는데 부인의 우차는 매우 호화스럽게 묘사되어 있으며 주변에는 긴 주름치마를 입은 시녀들이 함께 따르고 있다. 통로를 지나 널방으로 들어서면 북벽에 무덤주인의 또 다른 초상화를 만날 수 있다. 주인의 오른 편에 비어있는 공간은 주인의 부인을 위한 자리로, 부인 모습을 그리지 않은 이유는 부인이 그보다 훨씬 후에 사망했기 때문으로 추정된다. 이처럼 부부가 나란히 앉은 모습은 중기 고구려 고분벽화에서 크게 유행하게 된다.

널방의 동벽에는 불교적 요소가 잘 드러난 칠보공양 장면이 묘사되어 있다. 벽의 왼쪽 상단에 연못이 있고, 이 연못에서 대형 연꽃 두 송이가 피어나는 모습이 묘사되어 있다. 이 그림은 극락정토의 연못가에 칠보가 주렁주렁 달린 칠보수림의 장면을 묘사한 것이다. 무덤주인이 먹글씨에서 자신을 석가문불제자라 한 것처럼 그는 사후의 극락왕생을 꿈꾸며 벽화를 제작하였다. 불교적 소재들은 이후 고구려 사회에 불교가 만연하면서 성행하게 된다. 서벽에는 말달리며 활쏘는 마사희 장면이 묘사되어 있다. 기마무사의 활쏘는 장면인 이 벽화는 당시의 놀이 장면을 보여주는 귀중한 자료로 평가된다. 앞칸의 궁륭식 천장에는 천상세계를 나타내는 소재들이 묘사되어 있다.

수렵도와 해, 달, 별, 견우와 직녀, 신선, 옥녀, 상서로운 짐승 등 천상의 존재들이 다양하게 전개되어 있어 사후에 이어질 묘주의 생활단면을 보는 듯 하다. 특히 수렵도는 고구려 고분벽화 가운데 가장 이른 시기의 것으로, 동쪽 천장에 다섯, 남쪽 천장에 셋, 이렇게 여덟 명의 기마무사들이 말을 타고 사냥하는 박진감 있는 순간을 묘사하고 있다. 무사들은 달리는 말과 반대 방향으로 몸을 돌려 활을 쏘는 모습이다. 동쪽 천장의 수렵도 아랫부분에는 깊은 산속에서 사냥하듯 山자 모양의 산봉우리들이 묘사되어 있고, 날개 달린 물고기, 머리가 둘인 청양, 천마, 태양, 별 등이 흩어져 배치되어 있다. 서쪽 천장에는 장수를 기원하는 사람의 얼굴을 가진 새 모양의 천추, 만세, 옥녀, 선인, 두꺼비가 있는 달, 별 등이 묘사되어 있다. 남쪽 천장에는 은하수를 사이에 둔 견우,직녀와 함께 길리와 부귀, 선인 등이 그려져 있다. 북쪽 천장에는 천마, 천작, 박위, 하조, 영양, 훼원 등 상상의 존재들과 북두칠성의 모습이 묘사되어 있다.

이렇게 덕흥리 고분벽화의 천장에 그려진 장면들은 고구려인들의 천상세계관 및 내세관을 엿볼 수 있는 귀한 자료로 평가된다. 덕흥리 벽화고분은 고구려의 사회상을 시각적으로 보여주는 귀중한 역사 자료이다. 동시에 고구려인들의 기상을 보여주는 역동적 모습과 초상화, 인물화, 산수화, 수렵도, 기타 생활상에 이르는 다양한 모습들은 한국회화의 발달사를 가늠해 볼 수도 있는 가치있는 자료이기도 하다. 더불어 묘주의 관직생활에서부터 천계, 천상에 이르는 신화적 존재에 이르기까지... 고구려인들의 인생관 우주관 그리고 내세관까지 엿볼 수 있는 문화유산이란 점에서도 그 가치나 의미가 아주 크다고 할 수 있다.

 

 

  • Language : English
  • Title : An Imaginary World Beyond Life
  • Year : 2010
  • Attachments : HD Download(ENG)

"An Imaginary World Beyond Life - Wall Paintings of Deokheung-ri Tomb"

- Summary -

Koguryo is a civilization that possessed the strongest power as well as the largest territorial land during the recorded 5,000 years of Korean history. Today, it captures the global spotlight with its magnificent and refined cultural heritages.

Among these cultural heritages, the wall paintings from Koguryo tombs are valuable historic assets that are officially registered as part of the UNESCO World Heritage. Over 120 Koguryo wall paintings have been discovered so far, as they tell us about the lifestyles, politics, society, and the understanding of life and death at the time.

Particularly the wall painting from the ancient tombs in Deokheung-ri, discovered in 1976, has captured national and international attention for its remarkable preservation details, variety and vast amount of epitaph.

-Structural layout of the Deokheung-ri Tomb-

The Deokheung-ri Tomb, located in Deokheung-ri of the Gangseo District in, Nampo City, Pyeongan Province, is a dual-chamber tomb with an entranceway and the front chamber, continued by a short passage leading to the main chamber, where the coffins lay. The ceiling of the front chamber is in the shape of a domed arch, and the uppermost part of the arch is completed by successively smaller parallelograms.

- Front chamber -

The front chamber is decorated with a portrait of Jin, who is the tomb occupant, a depiction of 13 governors from Yuju, a military procession scene, and a painting of a shogunate government official. The portrait of Jin is considered the most significant focus of this front chamber. The portrait of Jin is located on northern wall, to the left of the passageway, and to the right is 13 governors congratulating on Jin for his appointment. There is a lengthy calligraphical writings above the entrance, which confirms that Jin held the position as a governor-general of Yuju. On the wall facing east, a mural of a long 4-rowed ceremonial procession is depicted. The people marching to the left are depicted without any overlapping, to show the overall appearance of the procession. At the middle of the procession, Jin and his wife ride their own chariot individually, escorted by civil officials, military officers, cavalries and armored horses and riders on the upper and lower parts of the main procession On the wall facing west, a painting depicting 13 governors can be seen paying their respects to the occupant of the tomb, which consequently presents a general idea on what life as a government official was like. The officials from each division of Yuju on the mural of the south wall of the front chamber are depicted as being in a more casual atmosphere than that of 13 governors.

- Passage -

On the west wall of the passage that connects the front chamber to the main chamber, a painting depicts going out of the deceased couple. The painting on the east depicts Jin's wife presiding in the march. The wife's oxcart is depicted as incredibly ornate and luxurious, and servants in flowing pleated skirts are seen accompanying the wife.

- Main Chamber -

When entering the main chamber, another portrait of the occupant of the tomb can be seen on the north wall. The empty space to the right of Jin was intended for his wife, but no portrait of her can be seen because it is believed that she had died much later. Paintings such as these where a married couple are depicting sitting next to each other became a popular trend in tomb paintings during the mid-Koguryo era. On the east wall of the main chamber, a mural of the offering of seven precious gems is presented, demonstrating a strong influence of Buddhism. On the upper left section of the wall, there is painting of a pond with two large lotus flowers blossoming. This painting portrays the forest of the seven gems, where the gems are hanging by the lake in the land of enlightenment. Just as Jin described himself as a follower of Sakya Muni Buddha, he created this wall painting in hopes of achieving successful reincarnation into the next world. As the influence of Buddhism became widespread within the Koguryo kingdom, the use of Buddhist elements in wall paintings increased as well. On the west wall, there is a painting depicting archers on horseback. This painting, which shows armored warriors shooting arrows on horseback, is evaluated as an important piece showing the recreational pastime culture of the time.

- Ceiling (The Concept of Afterlife) -

The domed ceiling in the antechamber portrays elements that symbolize the afterlife. The hunting scene, the sun and moon, constellations, Gyeonu and Jingnyeo, celestial beings, immortals, and auspicious animals are painted on the ceiling, which seem to depict life after death. The hunting scene is one of the earlier forms of Koguryo wall paintings. Eight horseback warriors, five on the east ceiling and three on the west ceiling, are portrayed in their lively, dynamic moments of hunting. The warriors were depicted in the form of so-called 'Parthian shot', which is to shoot arrows while on their horses, but with their torsos facing the rear. Underneath the painting of hunting, there are mountain peaks in the shape of the Chinese character for "mountain," suggesting that the warriors are hunting in the mountains. There are also depictions of winged fish, two-headed birds, a heavenly horse, the sun and stars scattered across the painting. On the ceiling facing west, there are Cheonchu and Manse, birds with the face of a person symbolizing the hope for longevity, celestial beings, auspicious animals, the moon which has a toad-image in and constellations. On the ceiling facing south, Gili and Bugwi, each symbolizing luck and wealth are depicted with celestials. The left side of them, Gyeonu and Jingnyeo are facing each other separated by the Milky Way. On the ceiling facing north, there are pictures of auspicious animals such as the winged-horse, cheonjak, bagwi etc, and the Big Dipper. As one can see, the wall paintings of the Deokheung-ri tomb are evaluated to be valuable information for taking a glimpse of Koguryo people's concept of life, death, and the afterlife.

- Closing -

The wall paintings in the ancient tombs of Deokheung-ri are valuable historic data that reveals the society of Koguryo. In addition to the dynamic paintings that show the spirit of Koguryo people, various paintings such as portraits, mountain, hunting and other aspects of life are considered as valuable resources for understanding the development of Korean painting. From the tomb occupant's government official position to mythical beings in the celestial sphere, the wall paintings are valuable resources that reveals to us the Koguryo people's perspective towards life, the universe, and even the afterlife.